15 februari.

Nu har jag packat ihop mina saker så gott som det går, och i morgon blir det sista dagen på för ett tag. Idag hade jag som sagt sovmorgon eftersom jag har jobbat sent några dagar i sträck. Va ute i stallet till halv 9 och då red vi ut, jag red Birdie och han skötte sig som vanligt. Under natten så hade vi fått en hel del snö så då kunde vi självklart inte använda vår kära skrittmaskin, den är verkligen bäst så länge det är bra underlag. Så då fick vi istället leda de hästarna som annars hade fått gå i skritten, jag borde använda stegräknare för jag hade nog fått ihop en hel del steg på en dag! När jag hade gått med mina hästar så började jag longera Lillen över bommar, han skötte sig bra och fick en massa pussar som vanligt. Efter Lillen så var det springs tur att longeras, blir alltid lika förvånad över hur smidig han är. I fall han bockar, sparkar eller busar på något annat sätt så ser det alltid lika enkelt och graciöst ut, till skillnad från Lillen som inte ser ut att ha lika bra koll på alla benen och var han har kroppen…. Men han är bäst ändå!

Sedan har dagen rullat på som vanligt med att leda, natta och fodra.

Lite om helgen kanske ni vill veta, vi åkte till Borås på torsdagen efter att alla hästarna hade motionerats. Kom fram runt 18, det hela började bra genom att Birdie ställde sig på min fot, alltid lika kul. Packade upp alla våra saker och förberedde hästarna för natten.

Fredag, hästarna fick komma ut och röra på sig och besiktigas. Blev ganska intensivt med starterna så jag hann inte äta ”lunch” förens vid 17 och tur var det. L’s mamma hade gått i förväg och börjat laga mat till mig, åt min mat och pratade med henne om starterna mm, vi tyckte att det blev dimmigt i bodelen, men tänkte inte mer på det utan drog igång fläkten man använder vid matlagning men det blev inte bättre och då gick M ut i hästdelen och drog ur värmefläktarna som stod där ute, vi tänkte att det bara var dem som hade blivit överhettade och öppnade sidodörren. Jag gick ut för att gå tillbaka till stallen när jag såg hur det vällde ut rök från hästdelen och insåg då att detta inte var bra. Precis innan L’s man kommer med lilla dottern ser jag som ett fyrverkeri under hela lastbilen och det börjar brinna! Jag ringer Sos och springer till stallet för att hämta brandsläckare, detta hjälper men sedan kommer brandkår och polis som tar över arbetet. Blev en natt på hotell och en erfarenhet rikare. Vill inte tänka på hur det kunde ha gått om våra fina hästar hade stått i lastbilen när detta hände, eftersom den blev rökfylld så snabbt och vi kanske inte hade märkt det direkt. Tänk att få behöva lasta ur 5-6 hästar på motorvägen ur en brinnande lastbil!

Så efter denna händelse så gick inte våran helg jätte bra, men är väldigt nöjd med Borås och Gina Tricot Gran Prix tävlings arrangör. De bjöd oss hästskötare på frukost och bulle samt mängder av dricka. Tummen upp säger jag!

Emma körde ner den nya lastbilen på lördagen så att vi kunde bo i den och köra hem hästarna säkert.

Så nu ska jag kolla på lite tv på datorn och sen sova!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0